Metsäliitto Osuuskunnan 27.4.2023 pidetyn edustajiston kokouksen päätökset

Metsä Group lehdistötiedote 28.4.2023

Metsäliitto Osuuskunnan edustajisto päätti 27.4.2023 pitämässään varsinaisessa kokouksessaan omistajajäsenten osuuspääomille maksettavista osuuskoroista. Metsäliitto Osuuskunta maksaa jäsenen sijoittamille sääntömääräisille perusosuuksille vuoden 2022 tuloksen perusteella korkoa 7,0 % (vuodelta 2021: 6,0 %). Metsä1-lisäosuuksille maksetaan korkoa 6,5 %, A-lisäosuuksille 4,0 % (5,0 %) ja B-lisäosuuksille 1,0 % (1,0 %).

Lisäksi päätettiin, että ylijäämänpalautuksena jaetaan 0,30 euroa per jäseneltä vastaanotettu teollisen ainespuun kuutiometri edellisen neljän päättyneen tilikauden aikana. Ylijäämänpalautus maksetaan pääosin osuuskunnan Metsä1-lisäosuuksina, mutta kunkin jäsenen osalta toimitettavaa ennakonpidätystä vastaavalta osin rahana.

Kokonaisuudessaan päätetty voitonjako vuodelta on ennätyksellinen eli noin 101 miljoonaa euroa (80).  Tästä ylijäämänpalautuksena maksettavan puukauppapohjaisen voitonjaon osuus on noin 15 %. Osuuskorot ja ylijäämänpalautukset maksetaan 12.5.2023.

Esko Kiviranta, Eeva Mikkonen, Jussi Moilanen, Seppo Airaksinen ja Petri Miettinen valittiin hallintoneuvoston jäseniksi Airi Kulmalan, Ville Hirvosen, Teuvo Hatvan, Jyrki Ketolan ja Kari Pekosen tilalle. Hallintoneuvoston erovuoroisista jäsenistä uudelleen valittiin Markus Laatikainen, Anders Lillandt, Juha Paajanen, Ilkka Uusitalo ja Anders Wasström.

Miika Arola, lakiasiainjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4205

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.