Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään

Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa Mäntän pehmopaperitehtaan toiminnan kehittämiseksi, tehtaan modernisoimiseksi ja sen elinkaaren pidentämiseksi. Investointisuunnitelmat ovat osa yhtiön pehmopaperiliiketoiminnan Tulevaisuuden tehdas -strategiaohjelmaa, jonka tavoitteena on maailmanluokan tehokkuus ja ympäristösuorituskyky pehmopaperituotannossa. Suunnitellun investointiohjelman kokoluokka on noin 100 miljoonaa euroa, ja investointeja on tarkoitus toteuttaa seuraavien viiden vuoden aikana.

Yhtiö pyrkii kehittämään tehtaan tuotanto- ja ympäristötehokkuutta investoimalla paperikoneiden ja jalostuslinjojen modernisointiin sekä energia- ja vesitehokkuuden parantamiseen. Niiden tavoitteena on tehokkaan paikallisen pehmopaperinvalmistuksen pitkän aikavälin jatkuvuus Mäntässä. Ohjelma tukee myös yhtiön tavoitetta fossiilittomista tuotteista ja tuotantolaitoksista vuoteen 2030 mennessä. Investoinneista tiedotetaan suunnitelmien edetessä.

"Investointiohjelma vahvistaa paikallisesti valmistettujen hygieniatuotteiden omavaraisuutta Suomessa. Suunnitelmat mahdollistavat myös toimintamme modernisoinnin Mäntässä ja vahvistavat keskittymistämme korkealaatuisiin ensikuitupohjaisiin hygieniatuotteisiin, joiden raaka-aine tulee kestävästi hoidetuista pohjoisen metsistä. Katrin-, Lambi- ja Serla-tuotteemme tuovat investointien hyödyt suomalaisille kuluttajille", sanoo Joonas Kukkonen, Vice President, Supply Chain, Metsä Tissue Suomi ja Baltia.

Suunnitellun ohjelman ensimmäinen investointi kohdistuu uuteen käsipyyhelinjaan, jolla  valmistetaan ensikuitupohjaisia käsipyyhepapereita erityisesti Suomen markkinoille. Investoinnin valmistelut ovat alkamassa, ja linjan on tarkoitus olla toiminnassa vuoden 2025 aikana.

"Paikallinen pehmopaperivalmistus tarkoittaa paikallisia työpaikkoja ja parantaa yhteiskunnan kestokykyä. Mäntän tehtaalle suunniteltu investointiohjelma on looginen jatko käynnissä olevalle Tulevaisuuden tehdas -investoinnillemme Ruotsin Mariestadissa ja suunnitellulle pehmopaperitehdasinvestoinnillemme Isossa-Britanniassa sekä useille muille investoinneille kansainvälisessä tehdasverkostossamme. Nyt pääsemme modernisoimaan toimintamme myös Suomessa" Joonas Kukkonen sanoo.

Joonas Kukkonen, VP Supply Chain, Suomi ja Baltia, Metsä Tissue, puh. 040 772 9942,
Joanna Linnermo, viestintäjohtaja, Metsä Tissue, puh. 040 555 5868, joanna.linnermo(at)metsagroup.com

Metsä Groupin pehmo- ja tiivispaperiliiketoiminta eli Metsä Tissue valmistaa hygieniatuotteita koti- ja ammattilaiskäyttöön sekä tiivispapereita ruoan valmistukseen ja pakkaamiseen. Laadukkaat, lähellä valmistetut brändimme, Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA tekevät arjesta puhtaampaa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1,3 miljardia euroa, ja työllistämme noin 2 500 henkilöä. Metsä Groupin emoyhtiö Metsäliitto Osuuskunnan omistavat noin 90 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: X  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram