Metsä Spring sijoittaa ruotsalaiseen startupiin Adsorbiin, joka puhdistaa sisäilmaa sellupohjaisen materiaalin avulla

Adsorbi keräsi 360 000 euron siemenrahoituksen patentoidulle, biopohjaiselle ilmanpuhdistusmateriaalilleen, joka pystyy poistamaan saasteita sisäilmasta ja vähentämään hajuja.

Ruotsalainen startup-yritys Adsorbi AB on kerännyt Metsä Springiltä, Chalmers Venturesiltä ja Jovitech Investiltä 360 000 euron siemenrahoituksen sellupohjaiselle ilmanpuhdistusmateriaalilleen, jota voidaan käyttää ilmansuodattimissa ja hajunpoistotuotteissa. Rahoituksen avulla jatketaan tuotteen käyttömahdollisuuksien tutkimista sekä laajennetaan myyntiä hajunpoistoon ja taiteen konservointiin. Samalla keskitytään tuotekehitykseen ja kenttätestaukseen yhdessä ilmansuodatinyritysten kanssa. Adsorbi on aikaisen vaiheen yritys Göteborgissa toimivasta Chalmers University of Technologysta.

Sisäilman laatu on paljon suurempi ongelma kuin nykyisin ymmärretään. WHO:n (Maailman terveysjärjestö) mukaan sisäilman saasteet tappoivat yli kolme miljoonaa ihmistä vuonna 2020. Monet vaivat, kuten astma, sydänsairaudet ja keuhkosyövät, voivat johtua huonosta ilmanlaadusta. Teollisuusmaiden ihmiset viettävät 80–90 % ajastaan sisätiloissa, joten ilmanlaadun ylläpito on olennaisen tärkeää, kun pyritään suojelemaan ihmisten terveyttä. Lisäksi monet yritykset tarvitsevat laadukasta sisäilmaa. Esimerkiksi museot ja taidegalleriat suojaavat teoksia ilmansaasteilta, ja niiden täytyy myös poistaa haitallisia hiukkasia, joita taideteoksista irtoaa ilmaan.

Adsorbin perusti vuonna 2022 ryhmä yliopistotutkijoita ja kokeneita liiketoiminnan kehittäjiä. Yrityksen materiaali valmistetaan uusiutuvasta raaka-aineesta eli puusta, ja sillä on vähän ympäristövaikutuksia ja pitkä käyttöikä. Materiaali sopii erinomaisesti keräämään ja sitomaan ilmansaasteita, jotka voivat aiheuttaa oireita hengityselimistölle.

”Haluamme kiittää Chalmers Venturesiä sen jatkuvasta tuesta tehtävässämme. Lisäksi toivotamme lämpimästi tervetulleiksi uudet sijoittajat Metsä Springin ja Jovitech Investin. Nyt meillä on sijoittajien unelmatiimi, joka ymmärtää syväteknologiaa, materiaaleihin keskittyviä startup-yrityksiä sekä sellun uudenlaisia käyttökohteita. Patentoitua materiaaliamme voidaan käyttää kaikkialla, missä ilmansaasteet ovat ongelma – ilmansuodattimissa, pahoja hajuja poistavissa tuotteissa ja museoissa taideteosten suojana. Pystymme siis laajentumaan useille merkittäville markkinoille yhdellä, ainutlaatuisella materiaalilla”, sanoo Adsorbin perustajajäsen ja toimitusjohtaja Hanna Johansson.

Tällä hetkellä ilmanpuhdistuksen johtava ratkaisu on aktiivihiili, jolla on monia haittapuolia – sen valmistus fossiilisesta hiilestä tai kookospähkinän kuorista vaikuttaa ympäristöön erittäin kielteisesti ja sen käyttöikä on lyhyt. Aktiivihiili on myös vaikeasti mukautettavissa ja se poistaa huonosti terveydelle vaarallisia haihtuvia orgaanisia yhdisteitä. Ilmanlaadun parissa työskentelevät yritykset etsivät aktiivisesti uusia ratkaisuja, jotka vastaavat alan jatkuvasti tiukentuvaan sääntelyyn.

Adsorbin materiaali on yksi uusi ratkaisu edellä kuvattuihin haasteisiin, koska se soveltuu moneen käyttökohteeseen, sen käyttöikä on pidempi ja sen energiatehokkuus on parempi. Toisin kuin aktiivihiili, Adsorbin materiaali ei vapauta haihtuvia orgaanisia yhdisteitä takaisin ilmaan. Materiaali on biopohjaista, sen alkuperäinen raaka-aine kerätään vastuullisesti pohjoismaisista metsistä ja sillä on monia käyttökohteita. Merkittävä markkina, jolla materiaali voi syrjäyttää aktiivihiilen, on kenkien, laukkujen ja autojen hajunpoistoteollisuus – materiaali tekee näistä tuotteista hygieenisempiä ja pidentää niiden käyttöikää.

Adsorbi on Metsä Springin ensimmäinen sijoitus ruotsalaiseen startup-yritykseen. Se laajentaa Metsä Springin puupohjaista kehityshankesalkkua, joka sisältää entuudestaan jo neljä muuta ulkoista sijoitusta ja kaksi sisäistä kehitysprojektia. Metsä Groupin innovaatioyhtiö Metsä Spring etsii aktiivisesti sijoituskohteiksi innovaatioaihioita, jotka pyrkivät korvaamaan fossiilisia materiaaleja ja kemikaaleja päivittäin käytössä olevissa tuotteissa.

”Olemme innoissamme voidessamme sijoittaa Adsorbiin, jolla on monipuolinen ja vankka tutkimustausta sekä yrittäjähenkinen perustajatiimi. Yritys työstää myös sellusta valmistettua uutta tuotetta, mikä tekee Adsorbista erityisen kiinnostavan Metsä Groupille. Adsorbi on oiva lisä sijoitussalkkuumme, sillä se edistää tavoitettamme poistaa fossiilisia materiaaleja päivittäisessä käytössä olevista tuotteista”, sanoo Metsä Springin toimitusjohtaja Niklas von Weymarn.

Mediapaketti ja kuvia

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Niklas von Weymarn, toimitusjohtaja, Metsä Spring
niklas.vonweymarn@metsagroup.com

Hanna Johansson, toimitusjohtaja, Adsorbi
hanna@adsorbi.com

Adsorbi

Adsorbi perustettiin vuonna 2022 soveltavan kemian tutkimuksen pohjalta Chalmers University of Technologyssa, joka sijaitsee Ruotsin Göteborgissa. Adsorbi on startup-yritys, joka kehittää biopohjaisia materiaaleja ilmansaasteiden ja hajujen poistoa varten. Adsorbi käyttää raaka-aineena puupohjaista selluloosaa ja tarjoaa innovatiivisia materiaaleja, jotka ovat sekä kestäviä että suorituskykyisiä. Ota meihin yhteyttä osoitteessa adsorbi.com.

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.