Metsä Group selvittää ensimmäisen Muoto-pakkauksia valmistavan tehtaan rakentamista Raumalle

Metsä Group tekee esiselvitystä ensimmäisen kaupallisen Muoto™-pakkauksia valmistavan tehtaan rakentamisesta Rauman-tehdasalueelleen. Esiselvityksessä tutkitaan tehtaan teknistä toimivuutta ja taloudellista kannattavuutta.

Tehdas valmistaisi eri käyttötarkoituksiin räätälöityjä Muoto-kuitupakkauksia ihmisten arkeen. Kuitupakkaukset ovat puupohjainen vaihtoehto muoville ja alumiinille esimerkiksi ruoan pakkaamisessa. Muotoiltavuuden lisäksi kuitupakkausten etuja ovat keveys, vahvuus ja kierrätettävyys.

Muoto-tuotteita on kehitetty Metsä Groupin innovaatioyhtiö Metsä Springin ja Valmetin yhteisessä koetehtaassa Äänekoskella toukokuusta 2022 lähtien. Koetehtaassa on kehitetty rinnakkain kuitupakkauksia ja täysin uutta valmistusmenetelmää, jolla puukuiduista tehdään turvallisia pakkauksia raaka-ainetta, energiaa ja vettä säästäen.

”Metsä Group on sitoutunut kehittämään uusia tuotteita, jotka tuovat lisäarvoa pohjoismaiselle puulle. Toteutuessaan Muoto-pakkauksia valmistava tehdas olisi hieno esimerkki metsäteollisuuden kehitystyöstä, jossa syntyy uusia vaihtoehtoja fossiilipohjaisille tuotteille”, sanoo innovaatioyhtiö Metsä Springin toimitusjohtaja Niklas von Weymarn.

Rauma osoittautui sijainniltaan erinomaiseksi Muoto-liiketoiminnan kannalta. Metsä Groupilla on alueella entuudestaan sellutehdas ja vuonna 2022 käynnistynyt saha. Alueella on myös osaavia ammattilaisia.

”Tehtaan sijainti yhteisellä tehdasalueella sellutehtaan kanssa turvaisi raaka-aineen saannin ja toisi etuja muun muassa energiataloudessa ja yhteisissä toiminnoissa. Lisäksi vientisataman läheisyys mahdollistaisi sujuvat kuljetukset asiakkaille”, kertoo hankkeen johtaja Jarkko Tuominen Metsä Springistä.

Esiselvityksen ohella Muoto-hankkeessa jatketaan tuotantomenetelmän kehittämistä Äänekoskella sijaitsevassa koetehtaassa, asiakaskiinnostuksen kartoittamista sekä kaupallisen vaiheen liiketoimintamallin kehittämistä.

Kuvia: https://databank.metsagroup.com/l/5fmxspSjZF_M

Jarkko Tuominen, VP Projects, Metsä Spring Oy, puh. 040 778 7328

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: X  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare