Metsä Spring ja Valmet aloittavat 3D-kuitutuotteen koelaitoksen rakentamisen

Metsä Group lehdistötiedote 10.12.2020

Metsä Groupin innovaatioyhtiö Metsä Spring ja Valmet aloittavat 3D-kuitutuotteen koelaitoksen rakentamisen Äänekoskelle. Koelaitoksessa testataan ja kehitetään uudentyyppisen pakkausratkaisun valmistusmenetelmää.

Uuteen koelaitokseen sijoitetaan koelinja, joka valmistaa puukuidusta valmiita 3D-kuitutuotteita, joilla voidaan korvata muovista ja alumiinista valmistettuja pakkauksia. Tavoitteena on koelaitoksen avulla kehittää uusi kilpailukykyinen tuote, sitä tukeva prosessi sekä laitteisto.

”Projektimme on hyvä esimerkki edelläkävijyydestämme. Meillä on kunnianhimoinen tavoite rakentaa merkittävää liiketoimintaa Metsä Groupin, Valmetin ja monien muiden yritysten huippuosaamiseen perustuen. Käytämme pääraaka-aineena meille tuttua, vastuullisesti valmistettua puukuitua ja pyrimme valmistamaan siitä ensiluokkaisia pakkauksia ympäristövaikutukset minimoiden. Koelaitoksessa kehitetään ja testataan monia uusia innovaatioita, jotka tukevat esimerkiksi tavoitettamme korvata muovia useissa pakkausratkaisuissa”, sanoo Metsä Springissä projektia johtava Jarkko Tuominen.

Koelaitoksen rakentaminen alkoi tänään. Sen on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2021 lopulla.

Koelaitoksen sijainti jopa maailman mittakaavassa ainutlaatuisessa biotalouden ekosysteemissä on ihanteellinen – samalla alueella sijaitsevat myös esimerkiksi Metsä Fibren biotuotetehdas, Metsä Boardin kartonkitehdas ja osaamiskeskus (Excellence Centre), Metsä Woodin viilutehdas, Pro Nemus -vierailukeskus, sekä Metsä Springin ja Itochu Corporationin yhteinen, tekstiilikuitua paperisellusta valmistava koetehdas.

Jarkko Tuominen, projektijohtaja, Metsä Spring Oy, puh. 040 778 7328
Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541

Metsä Spring
www.metsaspring.com/

Innovaatioyhtiö Metsä Spring investoi osaamista ja varoja kestävää metsäbiotaloutta uudistaviin konsepteihin tavoitteena kartuttaa Metsä Groupin sidosryhmien varallisuutta pitkällä aikavälillä.

Seuraa Metsä Springiä: Twitter LinkedIn

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 100 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare

Valmet
www.valmet.fi

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Tavoitteemme on tulla maailman parhaaksi asiakkaidemme palvelussa.

Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistykselliset palvelut ja automaatioratkaisut parantavat asiakkaidemme tuotantoprosessien luotettavuutta ja suorituskykyä sekä tehostavat raaka-aineiden ja energian käyttöä.

Valmetin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,5 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Valmetia: Twitter