Metsä Spring sijoittaa Woodioon, johtavaan täysin vedenkestävää puukomposiittiteknologiaa kehittävään yritykseen

Metsä Group lehdistötiedote 1.8.2019

Metsä Groupin innovaatioyhtiö Metsä Spring on tehnyt pääomasijoituksen Woodio Oy:hyn, joka kehittää ja valmistaa täysin vedenkestäviä puukomposiittituotteita. Metsä Spring osallistuu noin 4 miljoonan euron rahoituskierrokseen yhdessä Woodion nykyisten sijoittajien Ardent Venture BV:n, Finow Oy:n, NextStone Oy:n ja Valve Ventures Oy:n kanssa.

Metsä Spring perustettiin toukokuussa 2018 tunnistamaan ja kehittämään Metsä Groupin liiketoimintaekosysteemin kannalta potentiaalisia yrityksen alkuja. Woodio on Metsä Springin toinen sijoitus. Ensimmäisellä sijoituksellaan Metsä Spring on mukana kehittämässä uutta menetelmää sellun muuntamiseksi tekstiilikuiduksi.

Woodion kehittämällä teknologialla Metsä Groupin tuotannon sivuvirroista voidaan valmistaa pitkäikäisiä lisäarvotuotteita. Mahdollinen teollinen sivuvirta tässä yhteydessä on Metsä Groupin tehtailla syntyvä pienikokoinen puuhake. Tuotannon sivuvirroista valmistettujen, pitkään hiiltä sitovien tuotteiden odotetaan olevan erittäin kilpailukykyisiä, kun uuden Woodio-materiaalin ympäristöjalanjälkeä verrataan nykyisiin kaupallisiin ratkaisuihin. Woodion alkuvaiheen myyntimenestyksiä ovat olleet Woodio-materiaalin avulla valmistetut kylpyhuoneen ja keittiön pesualtaat.

”Woodion design-pesualtaat ovat näkemyksemme mukaan vasta alkua. Tässä teknologiassa on merkittävää potentiaalia erilaisten uusien teollisten arvoketjujen alustana. Woodiossa kohtaa moni sijoittajan kannalta tärkeä asia: ainutlaatuinen teknologia, ensimmäisten tuotteiden hyvä vastaanotto markkinoilla, realistinen 3–5 vuoden päähän ulottuva suunnitelma sekä osaava tiimi toteuttamaan suunnitelmaa. Olemme innoissamme mahdollisuudesta tukea tätä lupaavaa startup-yritystä teollistumisessa”, sanoo Metsä Springin toimitusjohtaja Niklas von Weymarn.

”Onnistuneesti toteutettu kasvurahoituskierros on Woodiolle merkittävä virstanpylväs matkalla kansainväliseksi design- ja materiaaliteknologiayritykseksi. Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme Metsä Groupin kumppaniksemme laajentamaan aikaisempien sijoittajien teollista osaamista. Uusi kumppanuus vahvistaa erityisesti tehokkaan toimitusketjun rakentamista Woodion tuotteille”, sanoo Woodion hallituksen puheenjohtaja Eerik Paasikivi.

”Startup-yritysten ja suurten yhtiöiden yhteistyössä voidaan hyödyntää tehokkaasti molempien maailmojen parhaita ominaisuuksia ja siten tuoda uusi ja tärkeä ulottuvuus metsäteollisuuden kilpailukyvyn turvaamiseen myös tulevaisuudessa. Olemme innoissamme uudesta yhteistyöstä ja siitä, että yhteistyömme on samalla luomassa metsäalalle uusia toimintatapoja. Nyt kerätyn rahoituksen myötä Woodion kehittämisessä alkaa uusi vaihe. Ennen kaikkea voimme jatkossa palvella asiakkaitamme entistä paremmin käynnistämällä oman tuotannon nykyisen alihankintaan perustuvan tuotannon rinnalle sekä laajentamalla tuotevalikoimaamme”, sanoo Woodion toimitusjohtaja ja perustaja Petro Lahtinen.

Tule tapaamaan Metsä Springin, Valve Venturesin ja Woodion edustajia 1.8.2019 klo 14–16 (Woodio, Kaikukatu 2C, 2. krs, Helsinki). Ilmoittaudu etukäteen sähköpostitse osoitteeseen woodio[at]woodio.fi tai puhelimitse numeroon 050 478 2944.

Linkki kuviin

Niklas von Weymarn, toimitusjohtaja, Metsä Spring, puh. 040 547 6977
Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541
Petro Lahtinen, toimitusjohtaja ja perustaja, Woodio, puh. 050 581 1033

Woodio
www.woodio.fi

Woodio on suomalainen, vuonna 2016 perustettu design-orientoitunut materiaaliteknologiayritys. Woodion kehittämä materiaali on maailman ensimmäinen täysin vedenkestävä, puuhakkeesta valmistettu massiivipuukomposiitti. Huhtikuussa 2019 Woodio palkittiin innovaatiostaan ja muotoilustaan Design Plus by ISH -palkinnolla, jonka myöntää Saksan muotoiluneuvosto. Woodion tavoitteena on tehdä kylpyhuoneista ekologisempia ja mielenkiintoisempia uuden materiaalin avulla. Woodio-tuotteiden hiilijalanjälki, niiden koko elinkaaren ajan, on huomattavasti pienempi kuin muilla ratkaisuilla.

Seuraa Woodiota: Instagram Facebook Pinterest

Metsä Spring
www.metsaspring.com

Metsä Spring on Metsä Groupiin kuuluva pääomasijoitusyhtiö. Investoimme maailmanlaajuisesti lupaaviin startup-, spinout- ja aikaisen vaiheen yrityksiin, jotka voisivat tulevaisuudessa toimia osana Metsä Groupin liiketoimintaekosysteemiä. Rahoituksen lisäksi tuomme sijoituskohteidemme tueksi Metsä Groupin maailmanlaajuiset verkostot ja osaamisen.

Seuraa Metsä Springiä: Twitter LinkedIn

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2018 oli 5,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram Slideshare